20 Temmuz 2013 Cumartesi

DÖNÜŞÜM

PUAN: 9/10

 KİTABIN KONUSU
  Kitap, bir hamam böceğine dönüştükten sonra Gregor Samsa'nın yaşamındaki ve çevresindekilerle etkileşimindeki değişiklikleri anlatıyor.
 

 NEREDEN ESTİ?
  Ekşi'de Gilmore Girls'ü fazlasıyla öven birkaç yazı okumuştum, ben de bi izleyeyim, bir şey kaybetmem sonuçta dedim. Dizinin öyle çok ilginç bir konusu yoktu; ama o kadar ince espirileri ve kaliteli göndermeleri vardı ki... Birçok edebi kitapla tanışmam bu dizi vesilesiyle oldu(Swannların Tarafı, Dönüşüm, Sırça Fanus,.....). Gerçi diziyi 2. sezonda bıraktım; ama özellikle "Dönüşüm"  gibi bir kitaptan ve "Franz Kafka" gibi bir yazardan beni haberdar ettiği için hakkını ödeyemem herhalde.
   Kitapla tanıştığım sahne de şöyleydi:  Bir bölümde Rory sevgilisine bu kitabı doğum gününde hediye  olarak alıyordu, arkadaşı da "Kitabın başında hamam böceğine dönüşen bir adamı anlatan 100 sayfalık bir kitabı mı sevgiline hediye edeceksin?" deyip dalga geçiyordu. Zaten o an diziyi dondurup kitap ve Kafka hakkında 1 saatlik araştırmamı tamamladım ve hemen kitabı bulup okumaya başladım.
 

5 YORUM
1-Öncelikle şöyle bir uyarıda bulunayım: Kitabı üstünkörü okursanız basit bir fantastik öyküden başka bir şey bulamazsınız. Bu nedenle benim tavsiyem kitabın yazarı, kitap ve kitaptaki imgeler hakkında ön bilgi veren; kitabın kaliteli bir yayınevinden çıkmış versiyonunu edinmeniz.(Kitabı okuyunca, bu dediklerimi daha iyi anlayacaksınız.)
 

2-Kitabın işlediği konuyu çok beğendim: Toplum, kendi değerlerini ve davranışlarının aynısını bireylere empoze etmeye çalışıyor ve bunu reddeden birey toplumun gözünde ezilmesi gereken bir böcekten de beter bir hal alıyor. Bu kadar evrensel ve her zamana ait bir sorunu Franz Kafka gibi bir yazarın ele alması çok yerinde olmuş.
 

3-Kitabın işlediği konunun yanında, bu konunun işleniş biçimi de harikaydı. Yazar böyle bir konuyu sürekli kendi cümleleriyle, daha resmi ve ciddi bir şekilde uzun uzun yazabilirdi. Ama Kafka, bunun yerine imgelere ve fantastik bir olay örgüsüne sahip, oldukça dolaylı bir anlatıma başvurmuş. Sanki yazar, tüm kitabı bir bilmecenin içine saklamış ve kitabı tam olarak okuyabilmek için bu bilmecenin cevabını bilmek gerekirmiş gibi.
 

4-Dostoyevski'nin kitaplarından sonra, okuduğum en karamsar kitaplardan biri olduğunu söyleyebilirim. Tabi, gerçeklerin acı olduğunu unutmamak gerek. Bu da kitabın fazla gerçek olduğunun kanıtı olsa gerek.(Son iki cümlem farkında olmadan şiir gibi olmuş, bilinçaltımda bir şair yatıyormuş da haberim yokmuş.)((parantez içindeki cümlem de istemeden şiir gibi olmuş; neler oluyor bana? Hadi hayırlısı...))
 

5-Son olarak bir tespitte bulunmak istiyorum: Dönüşüm, Ölü Ozanlar Derneği gibi kitapları lisede okutsalardı şu an üniversitedeki öğrenciler ve meslek sahibi olmuş  tüm yetişkinler farklı yerlerde olabilirlerdi; istedikleri yerde. Ama hepimiz, hayatımızla ilgili kararları veren kişilerin kendimiz olması gerektiğini ya unuttuk ya da bize unutturdular. Umarım artık tüm bunları farketmeye başlar ve kendi kararlarını verebilen bireyler olmayı başarabiliriz.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin