24 Şubat 2014 Pazartesi

Koralin ve Gizli Dünya


  "Coraline" kitabı incelememe BURADAN ulaşabilirsiniz :)


  Şimdi filmimizin fragmanıyla yazıya başlayalım isterseniz :)

  Türkiye'de "Koralin ve Gizli Dünya" ismiyle yayınlanan kitap uyarlamamızdan bahsetmek istiyorum bu yazıda. Uyarlamamız Henry Selick tarafından senaryolaştırılıp yönetilmiş bir stop-motion olma özelliği taşıyor. Stop-motion'ın ne olduğunu bilmeyen varsa, "hazırlanan insan ve doğa modellerinin azar azar hareket ettirilip fotoğraflanmasıyla elde edilen sıralı görsel biçimi" olarak özetleyebilirim herhalde. Gerçi yaptığım bu tanımı ben bile anlamadım; o yüzden filmin de yapım aşamasından bir video ile örnek versem daha iyi olacak:

  Stop-motion, benim en sevdiğim ve saygı duyduğum film çeşitlerindendir. Büyük emek isteyen bu olayı "Coraline" kitabımızın uyarlamasına çok yakıştırdım bu yüzden. Hatta ara ara filmden görüntüler verip, bu düşüncemi kanıtlamaya da çalışacam biraz :)


  Önce filmin senaryo uyarlamasından bahsedeyim. Başlarda, kitap harici eklenmiş Wybie karakteri ve olayların başlangıcının kitaptan farklı ilerlemesi filmin fiyasko olacağı hissini uyandırdı bende maalesef. Ama daha sonra bu Wybie karakterinin olayların akışını fazla etkilemediğini ve birçok mantık hatasına sebep olabilecek, filmdeki olaylar başlangıcının rüya olarak açıklanması  tüm endişelerimde haksız çıkardı beni. Hatta film hakkında şunu söyleyebilirim: Kitabına sadık kalarak yapılmış en iyi ve kaliteli uyarlamalardan biriydi bence.
Wybie
  Biraz korku faktöründen bahsedeyim: Kitabı okurken az da olsa ürperdiğim yerler olduğunu söyleyebilirim. Ama film hem senaryo açısından hem de görsellik açısından öyle etkileyiciydi ki, birkaç yaş daha gençken izleseydim belki kabuslarıma bile girebilirdi. Nedense benim en çok korktuğum sahnelerden biri açılış sahnesindeki dikişli bölüm oldu bu arada. Tabii bunda filmin esrarengiz-otantik müziklerinin de etkisi olmuş olabilir.  Buradan filmde emeği geçen herkese bir kez daha şükranlarımı sunayım :) (Bu arada bahsettiğim açılış sahnesini aşağıda veriyorum)


  Spoiler olup olmayacağını bilmediğim bir sahne var. En az kitapta okurken aklımda canlandırdığım kadar etkileyici olmuştu bu sahne. Uzun uzun açıklamasını yapmadan, sadece o sahneyi vereyim en iyisi (spoiler'lara ölüm!!!):


  Filmi puanlama işine pek girmek istemiyorum. Ama illa ki bir puan duymak istiyorsanız, bence şu an IMDb'deki 100 bin küsur kişinin de oyuyla verilmiş "7,7" benim için de uygun bir puan olarak gözüküyor :)

  Filmle ilgili yazacak daha çok şey vardır eminim. Ama şu an aklıma gelenler bunlar. Son olarak söylemek istediğim şu olabilir: Karakter ve çevre tasarımlarıyla, kitabına ihanet etmeyen senaryosuyla, kendine has müzikleriyle ve stop-motion destekli gotik havasıyla bir Neil Gaiman kitabından uyarlanan "Koralin ve Gizli Dünya" filmi küçük-büyük her yaştan izleyici için (ne klişe bi tabir oldu, değil mi) izlemeye değer bir sanat eseri adeta; kendinizi bundan mahrum bırakmayın :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin