25 Şubat 2014 Salı

Küçük Ağaç'ın Eğitimi

PUAN: 7/10

KİTABIN KONUSU
  Anne ve babasını 5 yaşındayken kaybedip, büyükannesi ve büyükbabasının yanına yerleşen Çeroki Kızılderilisi Küçük Ağaç'ın yaşadıklarını ve Çeroki kültürü ve tarihinden öğrendiklerini anlatan bu kitap; yazarın otobiyografik eseridir.

NEREDEN ESTİ?
  Kütüphanede sürekli rastladığım kitaplardan biriydi, ama hiç merak edip konusuna bakmamıştım. Şimdi hatırlamadığım bir yerde, internette konusunu öğrendim ve Kızılderililer hakkındaki otobiyografik bir kitap olması ilgimi çekti. Kızılderililerin tarihini de öğrenmek istemiştim her zaman :)

     5 YORUM
1-Kızılderililer (bundan sonra "Çerokiler" diye yazacam, çünkü "Kızılderililer" kelimesi bana çok ırkçı geliyor) hakkında tarihi bilgiler edinmek ve geçmişte maruz kaldıkları muameleleri öğrenmek, bu kitabı okuma nedenlerimin başında geliyordu. Ve bu merakımın çoğu kısmını da bu kitap sayesinde giderdim. Tamam, yazarı Çeroki olan otobiyografik bir kitap olması yönüyle, kitabı objektif bir kaynak olarak değerlendiremeyebiliriz belki, ama yazılanların çoğunun doğru olduğunu da inkar edebileceğimizi sanmıyorum. Hatta başka yerden duyduklarımın yanında, yazarın anlattığı ırkçılık ve vahşet dolu muameleler (bu muameleleri yazmıyorum, siz okusanız daha iyi olur çünkü) az bile kalır bence.

2-Kitabın başkahramanı, 5 yaşındaki Küçük Ağaç karakteri, gerçekten o yaştaki bir çocuğun sahip olabileceği bir saflık ve samimiyetle, yazar tarafından gerçekçi bir dille aktarılmış. Belki otobiyografik bir kitap olduğu için bunun doğal olmasını da bekleyebilirsiniz, çünkü yazar kendi çocukluğunu yazıyor sonuçta. Ama bence, buna rağmen o çocukluğu tüm gerçekçiliğiyle hatırlayıp, yazıya aktarmak oldukça zor bir iş ve yazar bu konuda üzerine düşeni fazlasıyla yapmış.

3-Maalesef kitaptaki doğa betimlemeleri bana aşırı fazla ve çoğunlukla gereksiz geldi. Öyle ki, kitabın bu kısımlarına geldiğim anda kitaptan soğumaya ve sıkılmaya başladım. Belki başkaları için etkileyici gelecektir bu bölümler; ama benim için kitabı değerlendirirken negatif bir etki yarattı bu aşırılık. Türk dizilerinde ya da animelerde süreyi uzatmak için gereksiz konuşmalar ve ünlemler eklenir ya sürekli; işte o hissi yarattı bende maalesef. Kaldı ki, otobiyografik bir kitap için bu kadar aşırı betimlemeler çok da gerekli olmamalı bence.

4-Kitabı okurken, Çerokiler'in bilgeliğine hayran kalmadan edemiyorsunuz. Hayattan öyle çıkarımlarda bulunuyorlar ki... Bazen farklı dünyalarda yaşadığınızı bile düşünebiliyorsunuz. Kitaptan alıntı yaparak örnek vermek istiyordum bu konuya ama olmadı...  Neyse, siz okuduğunuzda, her biri çok değerli özlü söz niteliğindeki bu çıkarımları not edip, fırsat buldukça okursunuz artık :)

5-Kitabın başında yazarın hayatı; kaç yzşında yazmaya başladığından, Clint Eastwood'un filme uyarladığı kitabına kadar, güzel bir şekilde aktarılmış. Bununla birlikte "Say Yayınları"ndan çıkan Küçük Ağaç kitabının ekstralarını da beğendim ben. Kitabın sonunda verilen bu ekstralar, farklı gazete ve edebiyat dergisi yazılarından oluşuyor. Kitap hakkında farklı kaynaklardan yorumlar görmek isteyenler için güzel bir ek olmuş bence :)

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin