13 Şubat 2014 Perşembe

Saksı Olmanın Faydaları

PUAN: 8/10

KİTABIN KONUSU
 Charlie; zor zamanlar geçirmiş (bu zor zamanları yazıp spoiler vermeyeyim dedim), çekingen, saf bir arkadaşımız. Liseye başlamak Charlie için kabus gibi gelmiştir bu yüzden. Ama Patrick ve Sam'le tanışması ile Charlie'nin lise hayatı kabus olmaktan çıkar. Yeni arkadaşları Charlie'ye hiç yaşamadığı deneyimleri tattırırken, Charlie de -farkında olmadan da olsa- yeni arkadaşlarına, farklı bir bakış açısıyla bakmayı öğretir.

NEREDEN ESTİ?
 Emma Watson'ın Harry Potter serisinden sonraki ilk ciddi işi olduğu için "The Perks of Being a Wallflower" yani Saksı Olmanın Faydaları filmini büyük bir merakla  bekleyip, sonunda izlemiştim. İzlemeden önce filmden ne beklediğimi tam olarak bilmiyorum ama beni, daha sonra filmi defalarca izlememe neden olacak kadar etkilemişti. Daha sonra araştırdım ki filmin yönetmeni, yıllar önce yazdığı aynı isimli bestseller kitabından uyarlamış bu filmi. Ben de merakla kitabın Türkçe'ye çevrilmesini beklemeye başladım ve beklediğim gibi, çevrildi de. Bana da sadece her sahnesini ezberlediğim filmin bu kitabını okumak kaldı.

   5 YORUM


1-Öncelikle şunu söyleyeyim: The Perks of Being a Wallflower filmi benim için çokkaliteli ve değerli bir film olduğu için, kitabı filmden bağımsız ve objektif olarak değerlendirebileceğimden şüpheliydim aslında. Sonra düşündüm de; zaten filmin senaryosu ve yönetmenliği kitabın yazarına ait. Bu yüzden, kitabı filmle paralel olarak değerlendirmemde bir mahsur yok bence :)
  Filmi ilk izlediğimde tamamını anladığımı zannetmiştim. Ama birkaç izleyişten sonra ayrıntılara önem veren bir film olduğunu farkettim ve bu ayrıntılar çok hoşuma gitti. Ama hala aklımda birkaç soru (mesela Charlie'nin mektupları kime yazdığı gibi) vardı ve bunların cevaplarını kitapta bulabileceğimi düşündüm. Öyle de oldu. Genel olarak, kitabın filmden daha kapsamlı olduğunu söyleyebilirim yani.





2-Kitapla ilgili söylemem gereken bir diğer şey de, sonunun etkileyici ve şok edici olması. Kitap boyunca Charlie'nin aşırı içine kapanıklığını merak etmemiş olabilirsiniz ama kitabın sonunda, buna neden olan travmayı şok edici bir şekilde öğreniyorsunuz. Bu yazdığıma spoiler işareti koymadım bu arada; çünkü asla sonunu tahmin edemeyeceksiniz zaten :)

3-Kitapta beni çeken bir diğer şey de 90'lar döneminde geçmesiydi. Kaset doldurmalar, daktilolarda yazı yazmalar, radyoda ilk kez duyduğun şarkının adını bazen haftalarca öğrenememeler, tuhaf saç kesimleri... 90'larda büyümüş biri olarak, benim için bulunmaz bir nimetti bu kitap. Hatta bir ara Charlie'nin mektuplarından biri neredeyse benim doğumgünü tarihimle aynı güne denk gelecekti. Ama 8 günle kaçırdım maalesef :(

4-Kitapla ilgili betimlemeler çok yaratıcıydı bence. Filmde de Charlie'nin bu saf ve kendine özgü betimlemelerinin doğru şekilde kullanılması çok iyi bir tercih olmuş bence. Bu betimlemelerden birkaçını yazmak istiyorum şimdi:

"  Sam eliyle direksiyonun üzerinde tempo tutuyordu. Patrick elini arabadan dışarı çıkarıp havaya dalgalar çiziyordu. Ve ben ikisinin ortasında oturuyordum. Şarkı bittikten sonra bir şey söyledim.
  "Sonsuz hissediyorum."
  Sam ve Patrick, sanki o zamana kadar duydukları en müthiş şeti duymuşlar gibi, bana baktılar. Çünkü şarkı müthişti, çünkü üçümüz de gerçekten şarkının hakkını vermiştik. Hayatımızın beş dakikası hakkıyla harcanmıştı ve kendimizi çok genç hissediyorduk. Şarkının olduğu kaseti aldığım için size hangi şarkı olduğunu söylerdim, ama doğruyu söylemek gerekirse, ilk gerçek partinize gitmiyorsanız ve yağmur yağmaya başladığında, bir pikapta iki çok hoş insanın arasında oturmuyorsanız, asla aynısı olmayacaktır."



"  ...Hele ki Sam'in bir fotoğrafı var, o kadar güzel ki! Ne kadar güzel olduğunu anlatmam imkansız, ama deneyeceğim.
  Asleep şarkısını dinler ve havanın güzel olduğu, bir şeyler hatırladığın günleri düşünürsen ve gördüğün en güzel gözleri ve ağlarsan ve o kişi seni tutarsa bence fotoğrafı görebilirsin."


5-Son olarak; çoğunlukla kitapla paralel olarak gerçekleştiği için, filmden birkaç alıntı ve gif daha eklemek istiyorum. Merak edenleri aşağıdaki linke alalım lütfen :)


         THE PERKS OF BEİNG A WALLFLOWER- ALINTILAR, GİF'LER

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

LinkWithin